Hieronnan käyttö lihashuollossa


Hierontaa käytetään yhtenä keskeisimpänä lihashuollon menetelmänä. Tarkoituksena on palauttaa lihas normaaliin ja rentoutuneeseen tilaan. Lihasten kireyden helpottuessa myös kehon nesteiden kierto paranee. Tämä lisää hyvinvointia monin eri tavoin. Esimerkiksi verenkierron parantuessa sydän joutuu tekemään vähemmän työtä.

Istumatyön aiheuttamat ongelmat, niiden hoitaminen ja ennaltaehkäisy

Monella istumatyöläisellä vaivana on krooninen kipu lapojen välissä ja jumittuneet niska- ja hartialihakset. Lisäongelmia aiheuttaa ylenpalttisesta hiiren käyttämisestä aiheutunut tulehtunut jännetuppi, joka säteilee pitkin käsivartta. Tämä jos mikä voi johtaa ajattelun heikentymiseen sekä pinnan kiristymiseen. Lopulta kivun aiheuttama kiukkuisuus vaikuttaa jo työyhteisöön, perheeseen, ystäviin ja läheisiin.

Mistä tämä kaikki johtuu? Ensisijaisesti työnteosta sekä vapaa-aikaan tunkeutuneesta tietokoneiden ja älylaitteiden käytöstä. Työstä me emme ole useinkaan valmiit luopumaan ja monelle meistä se ei ole edes mahdollista. Toinen syy mihin me voimme vaikuttaa on asento, jossa käytämme tietokonetta ja älylaitteita. Esimerkkinä voidaan tarkastella vaikka kannettavalla tietokoneella työskentelyä. Usein tietokonetta pidetään sohvalla tai nojatuolissa suoraan sylissä tai tätä tarkoitusta varten suunnitellulla tuulettimella varustetulla alustalla. Asento, jossa laitetta käytetään, on kuitenkin kaikkea muuta kuin hyvä. Yleensä kirjoitettaessa olkapäät ja leuka työntyvät eteen, jolloin rintalihakset kiristyvät ja lapojen välinen alue joutuu venymään. Pitkäkestoisena tämä aiheuttaa kipua lapojen väliselle alueelle.

Hieronta toimii tässä hyvänä ensiapuna. Monesti istumatyöläiset nauttivat puolivartalohieronnasta, jossa painopiste on selän puolella. Vaivaa hoitaa kuitenkin tehokkaammin hieronta, joka kohdistuu myös ylävartalon etupuolen lihaksiin sekä kaulan sivun, niskan ja kallonpohjan lihaksiin. Hieronnan rentouttaessa lihaksia ja lisätessä ongelma-alueen verenkiertoa monesti vaivatkin helpottavat. Pysyväkestoisempia vaikutuksia saadaan kuitenkin aikaiseksi venyttelemällä säännöllisesti sekä harjoittamalla sopivaa liikuntaa, joka toimii hyvänä vastapainona staattiselle istuma-asennolle.

Hierontaa tukevat liikuntamuodot

Erilaisia hierontaa hyvin tukevia liikuntamuotoja ovat jooga, erilaiset jumpat, kuten keppijumppa sekä järkevästi suoritettu painoharjoittelu. Esimerkiksi yläselän ongelmiin saadaan hyviä vaikutuksia aikaiseksi tekemällä joko keppijumppana tai kuntosalilaitteilla erilaisia soutuliikkeitä. Luonnollisesti suotaminen veneellä tai melominen lisäävät harjoitukseen luonnon läheisyyden kautta tulevan rentoutumisen ja tuottavat aerobisena harjoituksena lisähyötynä myös hengitys- ja verenkiertoelimistölle juuri oikeanlaista liikuntaa.