Categories

Hieronnan vaikutukset mielenterveyteen

Mielenterveys on tärkeä aihe, mutta samaan aikaan se jää usein liian vähälle huomiolle. Tiedämme, että mielenterveydellä on fyysinen vaikutus kehoon – esimerkiksi lihasjännitys, päänsärky ja unettomuus voivat kaikki olla seurausta stressistä tai ahdistuksesta. Mutta entä hieronta? Voiko hieronta auttaa mielenterveysongelmiin? Vastaus on kyllä! Ohessa kerromme, miten hieronnasta voi olla apua myös mielenterveysongelmien hoidossa.

Stressin ja ahdistuksen fyysiset vaikutukset

Mieli ja keho liittyvät läheisesti toisiinsa. Stressi vaikuttaa sekä henkiseen että fyysiseen puoleen elämässämme, minkä vuoksi meidän on kiinnitettävä huomiota sekä mieleemme että kehoomme, kun yritämme löytää keinoja selviytyä stressistä tai ahdistuksesta. Hierontaa voidaan käyttää kokonaisvaltaisena lähestymistapana mielenterveyden hoitoon, sillä sen avulla käsitellään sekä stressin henkisiä että fyysisiä osatekijöitä.

Kun koemme suurta stressiä tai ahdistusta, vastauksena tähän kehomme jännittyy. Tämä jännitys voi johtaa lihaskipuihin ja epämukavaan oloon, päänsärkyihin, ruoansulatusongelmiin ja moneen muuhun vaivaan. Hierontahoito auttaa vähentämään tätä jännitystä rentouttamalla kireitä lihaksia, vapauttamalla endorfiineja, jotka toimivat luonnollisina kipulääkkeinä, lisäämällä verenkiertoa koko kehossa ja auttamalla meitä rentoutumaan sekä henkisesti että fyysisesti. Säännöllisillä hierontakerroilla voit oppia tunnistamaan kehossasi esiintyvät jännityksen merkit, ennen kuin niistä tulee häiritseviä ja ne aiheuttavat pitkäaikaisia ongelmia.

Kokiessasi stressiä tai ahdistusta, liittyy siihen yleensä vahvasti turvattomuuden tunne. Vastaavasti kun kehosi on rento, tunnet olosi turvallisemmaksi. Tätä voidaan verrata hyvin internetin käyttöön: VPN-yhteydellä netin selaaminen tuntuu (ja on) turvallisempaa, kuin ilman sitä.

Hieronnan hyödyt henkiseen hyvinvointiin

Kun saat hierontaa, terapeuttinen kosketus stimuloi endorfiinien vapautumista – niiden kemikaalien vapautumista, jotka luonnollisesti kohottavat mielialaa ja vähentävät stressin tai ahdistuksen tunteita. Tästä seuraava rauhoittava vaikutus auttaa alentamaan kehon kortisolitasoja. Kortisoli puolestaan on hormoni, jota vapautuu stressin tai ahdistuksen aikana – se liittyy siis moniin ihmisen kokemiin negatiivisiin tunteisiin.

Hieronta voi vähentää merkittävästi masennukseen, ahdistukseen ja muihin mielenterveysongelmiin liittyviä oireita. Hierontahoito voi lisäksi parantaa unen laatua, vähentää väsymystä ja lisätä rentoutumista koko kehossa. Lisäksi säännöllinen hieronta voi auttaa parantamaan ryhtiä, lisätä nivelten joustavuutta ja liikelaajuutta, parantaa verenkiertoa, vähentää fibromyalgian ja niveltulehduksen kaltaisista sairauksista johtuvaa kipua ja vähentää tulehduksia. Tällainen kokonaisvaltainen hoito auttaa palauttamaan tasapainon fyysisen ja henkisen hyvinvoinnin välille.

Hieronta voi myös parantaa itsetuntoa tarjoamalla mahdollisuuden tähän itsehoitoon, johon meillä ei aina ole aikaa kiireisessä elämässämme. Ajan ottaminen itselle on tärkeää tasapainon ja yleisen hyvinvoinnin ylläpitämiseksi. Säännölliset hieronnat antavat sinulle mahdollisuuden irrottautua arkirutiineista ja auttavat keskittymään sekä pitämään huolta itsestäsi fyysisesti ja henkisesti.

Pidä huolta niin kehostasi kuin mielestäsi

Hierontahoito on tehokas tapa torjua stressin vaikutuksia sekä kehosta että mielestä. Säännölliset hoitojaksot voivat auttaa vähentämään siis erilaisiin mielenterveysongelmiin liittyviä oireita ja samalla hieronta tarjoaa monia yleisiä fyysisiä hyötyjä. Mieli ja keho liittyvät toisiinsa hyvin vahvasti, vaikka emme sitä aina osaa ajatellakaan – siksi näistä molemmista on tärkeää pitää hyvää huolta kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin saavuttamiseksi ja ylläpitämiseksi.

Jos siis etsit vaihtoehtoista tai täydentävää lähestymistapaa perinteisille hoitomuodoille mielenterveysongelmien hoitamiseksi, ehdota ja harkitse lääkärisi kanssa hieronnan lisäämistä hoitosuunnitelmaasi.