Categories

Toimiiko akupunktio oikeasti?

Tuhansien vuosien ajan perinteinen kiinalainen lääketiede on tukeutunut akupunktioon keinona lievittää kipua. Vaikka viime vuosikymmenillä tehdyt tutkimukset ovat tuottaneet ristiriitaisia tuloksia akupunktion tehokkuudesta, Maailman terveysjärjestö (WHO) ja Yhdysvaltain terveysvirasto ovat todenneet, että se voi auttaa hoitamaan neurologisia oireita ja kipua. Katsotaanpa tarkemmin, mistä tässä ikivanhassa lääketieteellisessä käytännössä on kyse.

Akupunktio on osa kiinalaista lääketiedettä

Akupunktio on muinainen kiinalainen lääketieteellinen käytäntö, jossa työnnetään hyvin ohuita neuloja tiettyihin kehon kohtiin. Uskotaan, että nämä neulat voivat vapauttaa kehon “meridiaaneina” tunnettuja reittejä, jotka mahdollistavat energian tai “qin” kiertämisen koko kehossa oikein. Kun qin kulku estyy tai häiriintyy millään tavalla, se voi aiheuttaa fyysistä epämukavuutta tai sairautta. Akupunktiolla pyritään palauttamaan kehon tasapaino ja lievittämään erilaisia vaivoja, kuten nivelkipuja, migreeniä ja hermokipuja. Akupunktiota muistuttavia muita hoitomenetelmiä ovat esimerkiksi akupainanta, moksibustio ja kuppaus.

Kliinisen käytön lisäksi akupunktiota on käytetty myös esteettisiin tarkoituksiin, kuten ryppyjen vähentämiseen tai ihon rakenteen parantamiseen. Vaikka sen tehokkuudesta tämän tyyppisissä hoidoissa on erilaisia arvioita, jotkut ihmiset väittävät nähneensä positiivisia tuloksia akupunktion käytön jälkeen esteettisiin tarkoituksiin.

Voisiko akupunktiolla parantaa pelionnea vedonlyönnissä? Ehkä ei, mutta reaaliaikaisia pelituloksia pääset joka tapauksessa seuraamaan aloittamalla täältä.

Toimivuudesta ei ole selvää näyttöä

Tutkimukset ovat antaneet ristiriitaisia tuloksia akupunktion tehokkuudesta. Monet tutkimukset osoittavat positiivisia tuloksia, kun taas toiset eivät osoita mitään vaikutuksia. Vaihtelevat tulokset voivat johtua eroista tutkimuksen suunnittelussa tai metodologiassa. Mitään varmaa ei akupunktion tehosta siis voida sanoa, mutta sillä on silti sijansa kivunhoidossa. Lumevaikutus on aito kokemus siinä missä jostakin hoitomuodosta suoraan saatu hyötykin. Hyvää on se, että akupunktiohoidoista on harvoin havaittu olevan haittaa. Ne tapaukset, kun haittoja on ilmennyt, ovat liittyneet usein hoitoa suorittaneen henkilön huolimattomuuteen esimerkiksi neulojen steriiliyden suhteen.

Miljoonat ihmiset ympäri maailmaa ovat raportoineet positiivisista tuloksista saatuaan akupunktiohoitoja. Vaikka monet uskovat tämän johtuvan sen kyvystä avata estynyt qi-virtaus, toiset ajattelevat, että vaikutukset voivat olla psykologisia. Ne voivat myös johtua akupunktiohoidossa vapautuvista endorfiineista, jotka ovat kehon luonnollisia hyvän olon hormoneja. Mikä ikinä onkaan syy, monet ihmiset vannovat akupunktion tehokkuuteen hoitovaihtoehtona kaikkeen päänsärystä ja selkäkivuista ahdistukseen ja masennukseen.

Huuhaata tai ei, moni uskoo akupunktuuriin

Akupunktio on ikivanha tekniikka, joka on ollut olemassa tuhansia vuosia, mutta on yhä edelleen mysteerein verhottu. Tutkimuksissa saaduista epäselvistä todisteista huolimatta sen tehokkuudesta tiettyjen sairauksien ja vaivojen hoidossa annetaan edelleen suuria lupauksia ja monet ihmiset vannovat sen nimeen esimerkiksi kivun hoidossa. Vaikka akupunktio ei kaikkeen auttaisikaan, siitä ei yleensä ole kuitenkaan haittaa.

Viime kädessä kuitenkin vain sinä voit päättää, haluatko kokeilla akupunktiota. Keskustele aina lääkärisi kanssa ennen kuin yrität kokeilla vaihtoehtoisia hoitomenetelmiä, kuten akupunktiota!